Zaterdag: high dan tournament en imperial palace - Reisverslag uit Tokio, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu Zaterdag: high dan tournament en imperial palace - Reisverslag uit Tokio, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu

Zaterdag: high dan tournament en imperial palace

Door: Bas en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Bas en Gijs

28 April 2012 | Japan, Tokio

Na alle pret van gisteravond hebben we uitgeslapen tot 9 uur. Vandaag schijnt de zon en is het ineens tien graden warmer, ca. 23 graden. En nog beter nieuws: we blijven waar de zon schijnt!
We gingen van ons hotel naar de kodokan. Daar gingen we in de voor ons bekende koffietent heerlijke hamburgers met ei eten. Hamburger was van aardappel, maakt niet uit. Ook nog even naar 4 flappentappen geweest. Postkantoor ik okay, maar dicht. 2 ATMs accepteerden de pas niet. Verder kan je in Tokio het beste bij de supermarket "7 eleven" terecht waar het lukte.
De kodokan zat behoorlijk vol zowel op de mat als op de tribune. Snikheet. Er waren ca. 200 mannen die allemaal 5de dan of meer hebben. En ze zijn ruim boven de 50-60 jaar oud. We hebben een uur gekeken naar de mannen die op dit toernooi een extra dan kunnen winnen. Ze schoppen keihard. Enkele mooie worpen gezien, maar veelal ook uitgebluste mannen na 1 minuut van de 3 die steeds straffen krijgen en dan gelijk spel kregen.
Het is niet ongevaarlijk om op deze leeftijd nog te judoen. In het uur dat we er waren werd eentje per brancard afgevoerd nadat hij op zijn nek landde. Verder ook nog John H. uit Canada gezien, waar eerder via de email contact mee was. Hij werd vol op zijn gezicht gegooid en zag er uit alsof hij een hele dag in de zon had liggen slapen op één zij. We kochten onze laatste judo souveniers en gingen terug naar ons hotel.
Terug in ons hotel hebben we het verslag van gisteren gelijk online gezet. Van kodokan naar hotel is 2 keer 2 stations met 2 metro's van verschillende maatschappij. Relatief erg duur dus. En bijma verdwaald. Gelukkig helpen de borden...? Als je naar Tokio gaat koop dan een soort chipknip, zodat je nooit teveel betaald. Allemaal handige tips, die wij helaas op onze eennalaatste dag pas krijgen.
Na bezoek aan het super de luxe volautomatische toilet (als je binnenkomt gaat deksel vanzelf open, stukje voorspoelen, luchtvervrissing, warme wc bril, diverse sproeiers, dat soort dingen) besloten we een wandeling te maken naar de imperial palace slechts paar honder meter van ons hotel. Na 1 uur en 45 minuten hadden we alle toegangspoorten van het paleis gezien, maar nergens een ingang voor toeristen. Alles was dicht en de schitterende tuinen binnen de twee rijen van muren hebben we niet gezien. Kennelijk gaf de keizer een privéfeestje? In ieder geval werd er iets onverstaanbaars omgeroepen.
Prachtige omgeving (soort coniferen bos) en we hoorden nog een hardrock concert uit Hibuya Park en zagen de Tokyo Tower (namaak eifeltoren, rood en wit). We hebben wel veel japanse tuinen gezien hoor, maar gewoon bij de mensen thuis. We zagen nog een ambulance die har omroept: kijk uit, aan de kant alstublieft. Hij reed langzamer dan een shovel en veroorzaakte een file.
Onderweg werden we de hele tijd ingehaald door joggers. De ene loopstijl na de andere is nog bijzonderder. Naast een orthodontist kan een orthopaed hier ook goeie zaken doen. Veel X benen en naar buiten zwaaiende benen. Soort Ministry of Silly Walks (monthy python). We hebben gisteren geleerd dat mensen geen "tjop" zeggen maar "tsjwa". Klinkt hetzelfde. Probeer maar. En tsjwa is weer een populaire afkorting van konitchiwaa, goedendag. Wij maakte er Chichua van en deden er een dansje bij. Wij hebben gewonnen met Silly Walks en veel vrienden gemaakt voor het leven.
Helemaal dorstig en hongerig gingen we naar de italiaan van eergisteren. Die pasta carbonara is echt om over naar huis te schrijven. Bij deze dus! Stiekum met vork en lepel gegeten, want we hebben echte spierballen op onze vingers gekregen en het ziet er gek uit. In ons hotel dronken we koffie en schreven we dit verhaal en pakte we onze koffers in. Beetje proppen met die souveniers, met name het zwaard... Vandaag heeft Gijs voor het eerst de mop van de vos, het konijn en de beer NIET verteld. In het japans klinkt hij nog veel beter, Jeff! Wat we vanavond doen, vertellen we volgemde keer! Twee verslagen op één, dus jullie hoeven niet te mopperen. Morgen misschien geen tijd voor verslag, want maandagmorgen vroeg vertrekt ons vliegtuig al.
Sayonara!

Vandaag weer fims!

• 28 April 2012 - 13:22

Max Ritzen:

Bas en Gijs,

Wat een mooie foto's en verhalen! Het komt mij zeer bekend voor. Vooral de gastvrijheid en behulpzame jappen! Steek ze niet teveel de gek aan he ;) Veel plezier nog en jammer dat jullie vliegtuig al bijna gaat...

Max