laatste dag: judokampionschappen japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu laatste dag: judokampionschappen japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu

laatste dag: judokampionschappen japan

Door: Bas en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Bas en Gijs

29 April 2012 | Japan, Tokio

Vandaag vroeg op en na twee ontbijten op weg naar Budokan voor de All Japan Judo Championships. Grappige bij het tweede ontbijt was een zeer sterke Japanse koffie die met een soort erlemeijer kolf werd gemaakt.
We vonden de budokan al snel en zodra we zaten begon de indrukwekkende openingsceremonie. We zaten op enkele meters van de mat en ook nog eens waar de judoka's de zaal betreden. We konden ze aanraken en ruiken.
Voordat de wedstrijden begonnen en ook voor halve en hele finale werd er een kata gedemonstreerd. We herkenden diverse japanners, maar omdat ze allemaal op elkaar leken zijn we niet zeker wie we allemaal zagen. Onze held van youtube, Moneta, was er in ieder geval en probeerde ook vaak zijn favoriete techniek. We hebben hem maar twee keer gezien, toen lag hij er uit.
Het is hier trouwens een laddercompetitie zonder verliezersronde. In de verte werd inderdaad op ladders de score bijgehouden. Wij hadden al snel door dat "hekje gondel" (R.Ishii, 135 kilo 1.93m) goed in zijn vel zat. We moesten die tekentjes op de rug dan maar hollands interpreteren. Uiteindelijk haalde hij inderdaad de finale.
Een lichtere joduka van 26 jaar, 93 kilo en 1.73m won uiteindelijk van hem in de finale: H. Kato. Achter ons zat een jongen die ons veel uitleg gaf, en wij gaven hem uiteindelijk onze kaartje en een hollands klompje. Ook hebben we hem uitgenodigd op onze verjaardag, maar we weten niet of hij het begreep.
Terwijl de afsluitende ceremonie bezig was, kropen wij naar voren, net zo lang totdat wij goed in beeld waren op het scorebord. De spelers kregen allerlei belers en schalen, maar ook tofu voor de hele maand van de sponsor. Uiteindelijk stond de kampioen klaar voor de fotosessie na zijn speech. Ca. 50 persfotograven flitsten minuten lang. Wij staan zeker op 80% van de fotos duidelijk op de achtgrond met onze duimen omhoog en een brede glimlach!
Eenmaal buiten aangekomen bleek onze held in trainingspak een praatje te maken met deze of gene. Gelijk met hem op de foto. Hij blijkt stuk kleiner dan op youtube. Gijs gaf ook hem een klompje en visitekaart en we zijn nog Ganbatene tegen hem, het geen iets betekent als: flink dooroefenen jongen!
Bepakt met onze laatste souveniers gingen we naar het hotel. Omdat een nachttaxi idioot duur schijnt te zijn, belsoten we vier uurtjes op het vliegveld te tukken. Toen we net aangekleed waren, schokte het hotel van links naar rechts. De lampen en kastdeuren schommelden heen en weer. Spannend? Je kan toch niks doen. Overigen is de veiligste plek om te zitten tijdens een aardbeving: het vliegtuig richting thuis!
We zijn nu tien dagen in Tokyo geweest en toch presteerden we het onze laatste reis de metro de verkeerde kant op te nemen. Vervolgens 500 meter lopen met koffer. Doorgestuurd. Andere station. Weer betalen. Wachten op een trein. Bij de volgende halte ternauwernood uitstappen voordat hij terug zou gaan. Hij ging dus niet verder. Weer lopen, overstappen, weer betalen en daar was het vliegveld.
Sukiyaki hadden we nog niet gegeten. Er was een restaurant dat over 15 minuten dicht zou gaan. We sprintten er heenen kregen een heerlijke laatste maal voorgeschoteld. Als je eenmaal binnen bent mocht je nog blijven tot 23 uur. Daarna deden we een paar dutjes en omdat er wifi bleek te zijn konden we dit verslag schrijven!
We gaan uitgeput en vol nieuwe indrukken naar huis.

Vandaag alleem judo films!
Opening met trommel http://www.youtube.com/watch?v=toaOluKRj5E
Openingsoverzicht http://www.youtube.com/watch?v=doIeyqHsgVg
Openings kata http://www.youtube.com/watch?v=FQrIDmtj14M
Eerste Ippon http://www.youtube.com/watch?v=8zKCDgDUmu8
Spetterende sutemi ippon http://www.youtube.com/watch?v=12KLdQHEis8
Derde ippon http://www.youtube.com/watch?v=j_ABMVC-5mw
In de rust van halve en hele finale weer kata's
Finale middenstuk http://www.youtube.com/watch?v=7PJGG2gYyzQ
Winnende ippon in finale http://www.youtube.com/watch?v=1b0D4toIgPI
We zingen de kampioen toe met liedje andre hazes http://www.youtube.com/watch?v=uAbMebbHTgk

• 30 April 2012 - 11:03

Marjolein:

Gijs, die winnende ippon is wel héél mooi genomen!!!

• 30 April 2012 - 14:53

Gijs:

Als maar op de goed plek zit

• 01 Mei 2012 - 09:57

Harry:

Mag ik vragen welke camera u heeft gebruikt? Het is een prachtige foto!

• 01 Mei 2012 - 09:59

Bas:

Gijs had een gewone recht toe recht aan digitale camera bij zich.

• 01 Mei 2012 - 11:54

Henk:

Kunnen jullie nog wat meer foto's plaatsen. Wij van de Sios zaten op derde ringen en konden niks zien. Wie heeft er gewonnen eigenlijk?

• 02 Mei 2012 - 12:13

Fia:

Een heel bijzondere reis hebben jullie gehad. Leuk om het te volgen, bedankt. En nou weer in het dagelijks ritme zien te komen zeker.

• 03 Mei 2012 - 05:51

Kees Meyberg:

Een prachtig verhaal Bas, het was erg leuk om je via dit medium te volgen.

• 11 Juli 2012 - 14:54

HELLO: