judo museum en nikko - Reisverslag uit Nikko, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu judo museum en nikko - Reisverslag uit Nikko, Japan van Bas en Gijs in Japan - WaarBenJij.nu

judo museum en nikko

Door: Bas en Gijs

Blijf op de hoogte en volg Bas en Gijs

25 April 2012 | Japan, Nikko

Vandaag relaxed op gestaan en de bagage verherverdeeld zodat we met slechts een kleine rugzak de man naar Nikko konden. Eerst bij de international desk onze lifelong membership kaart opgehaald en twee posters van de a.s. kampioenschappen gevonden. Onze bagage mochten we gelukkig ergens parkeren.
Bij het pretpark (dat is dus wat je achter het kodokan gebouw ziet!) hebben we deens ontbeten. Ze hebben bruin brood, maar geen jam of ander beleg dus dan maar kant en klaar hamburger dat aardappel bleek en een pizza achtige en andere sandwich.
Het pretpark is gecombineerd met een shopping mall met foodcourt. Grappige combinatie. De mega achtbaan leek ons wel spannend voor maar 8 euro maar die bleek kapot. Dan naar het Kodokan museum... Bijna net zo spannend ;-). De judojas van Higaro Kano bewonderd evenals veel foto's van o.a. Anton Geesink. De president van het museum die wij in Nederland al ontmoetten was er niet, maar wel een klompje voor hem achtergelaten. Omdat ze niet zo van de rondleidingen zijn, hebben wij twee Amerikanen uit Calofornië even de dojo laten zien en uitleg gegeven.
Daarna begonnen we aan de reis met 5 overstappen naar Nikko.
Dat is een beroemde plaats waar de eerste Shodan van het Edo tijdperk begraven ligt in een tempel complex dat 150 miljoen euro vandaag gekost zou hebben. Ja we hadden tijd om te lezen in de trein. Onderweg behalve Starbucks ook veel gezien. De huizen staan eerst verder uit elkaar, tussem ruimte wordt gebruikt voor rijstveldje. Uiteindelijk worden de rijstvelden steeds groter en altijd ergens iemand die het veld aan het bewerken is met tractor, hark of hand. Het is onvoorstelbaar hoe gemotiveerd en geoncentreerd iedereen hier aan de slag is.
Uiteindelijk na een ijsje als lunch kwamen we in de bergen aan in Nikko en liepen we de 3km naar ons hotel. Het is hier redelijk uitgestorven en rustig; relatief veel buitenlandse toeristen en schijnbaar ook Chinezen. Het traditioneel japans hotel had een warm ontvangst. Overal hingen borden met 'bas meyberg', zelfs voor de sloffen. Op de kamer stond de groene thee met een heerlijke koek al klaar. We hadden enorme honger en zijn gaan Chinezen. Dat was heerlijk!! De vriendelijke ober had een vriend in Scheveningen. In het japans betekent Scheve vies en ningen man dus 'vieze man'! ( wim... ;-)
We hebben enorm gelachen met het servetjesritueel en die meneer. Ons visitekaartje gaat hij ophangen, want wij hebben opgeschreven dat het heerlijke nasi is. Terug in het donker begon het stralend te regenen. We zitten immers dichter bij Fukushima, maar maak je geen zorgen. We spoelden gelijk alles af in bad. Geheel traditioneel in een nadjas er heen, eerst wassen op een lullig krukkie en dan zo lang mogelijk in het hete water tot we roze waren. Onze kamer was inmiddels trouwens omgetoverd tot slaapkamer. Omze eigen toilet met aparte slippers bleek een niet zo traditionele bril te hebben: verwarmd! Nou ja wat een belevenis.
Morgen naar de beroemde shrine en wellicht een watervalletje en dan terug naar Tokio. Het wordt weer tijd voor judo..!

Films van vandaag:

• 25 April 2012 - 14:45

Marjolein:

Theepot: wat een grappige plek voor een handvat. Schenkt het goed?

• 25 April 2012 - 15:02

Linda:

Gijs ontdekt je naam... waar dan?

• 25 April 2012 - 15:03

Fifi:

Jullie hebben er duidelijk plezier in. Elke dag wordt goed benut. Fijn! Gisteren schreef ik "kabinet", moet "regering" zijn. Geef neks!

• 25 April 2012 - 17:53

Loes:

haha die wand! echt typisch japans! (doet me denken aan een film..welke ookalweer? :))

• 26 April 2012 - 05:51

Ron:

stralend van plezier...
    uchi komi @Tokei is cooool !!
    Ik mis jullie samoerai zwaard (kill) bill

Tanoshinde

• 27 April 2012 - 04:58

Gerrit Bast:

Hey Gijs en kamaraad,

Leuk jullie daar te zien. Zo te zien hebben jullie een leuke reis. Geniet er nog even van en de groeten van ons allemaal!

Gerrit Bast